Photo by Alexander Shatov on Unsplash
Posted in

Spotify și parteneriatele pentru produse muzicale bazate pe inteligență artificială

După doi ani de tensiuni legate de modul în care inteligența artificială schimbă procesul de creație muzicală, industria începe să reacționeze. Spotify semnează acorduri de licențiere cu Sony Music, Universal Music Group și Warner Music pentru a dezvolta instrumente de creare muzicală bazate pe inteligență artificială, cu compensare pentru artiști.

Spotify a declarat pe 16 octombrie că face „investiții semnificative în cercetarea și dezvoltarea de produse bazate pe inteligență artificială” și că a început deja să construiască un laborator de cercetare generativă AI „de ultimă generație” și o echipă dedicată de produse.

Pentru companii precum Sony, Universal și Warner, această colaborare înseamnă o șansă de a reglementa și controla utilizarea AI într-un mod care protejează artiștii din portofoliu. Dacă industria muzicală nu începe acest demers, inovația alimentată de AI se va întâmpla în altă parte, neplăcut: fără drepturi, fără consimțământ și fără compensare pentru artiști.

AI este cea mai importantă schimbare tehnologică de la apariția smartphone-ului și deja transformă modul în care muzica este creată și trăită.

Gustav Söderström, Co-Președinte și Director de Produs și Tehnologie, Spotify

Ce urmează pentru artiști și fani 

Spotify confirmă că lucrează deja la primele produse AI și că deține un laborator intern de cercetare generativă. Accentul va fi pus pe instrumente creative pentru artiști, experiențe personalizate pentru fani și transparență totală în creditarea contribuțiilor umane. 

Spotify a subliniat mereu că nu creează muzică proprie, fie prin AI sau prin alte mijloace.

Totuși, compania utilizează inteligența artificială pentru a crea playlisturi personalizate, precum Daylist sau AI DJ.

Platforma găzduiește și muzică generată cu ajutorul AI, dar a anunțat recent că va înăspri regulile pentru artiștii care nu dezvăluie utilizarea AI sau care încearcă să imite artiști reali.

Unul dintre cele mai notabile cazuri de „deepfake” muzical a apărut în 2023: piesa Heart on My Sleeve, care conținea voci generate de AI ce imitau pe Drake și The Weeknd, a fost retrasă de pe platformele de streaming după ce Universal, care îi reprezenta pe ambii artiști, a criticat melodia pentru „încălcarea conținutului creat prin AI generativ”.

Compania a mai spus că AI este deja folosită în multe etape ale procesului de creare a unei piese – cum ar fi autotune, mixajul și masterizarea.

De altfel, ultima piesă a trupei The Beatles, Now and Then, câștigătoare a unui premiu Grammy și lansată în 2023, a folosit AI pentru a curăța vocea lui John Lennon dintr-o înregistrare veche.

„Ne-am concentrat în mod constant pe a ne asigura că AI funcționează pentru artiști și compozitori, nu împotriva lor”, a declarat Robert Kyncl, CEO al Warner Music Group.

Opinii divergente în rândul artiștilor

Spotify a spus că recunoaște existența „unui spectru larg de opinii privind utilizarea instrumentelor de muzică generativă în cadrul comunității artistice” și că intenționează să le permită artiștilor să aleagă dacă vor să participe sau nu.

Această mișcare vine în contextul în care numeroși artiști, precum Dua Lipa, Sir Elton John și Sir Paul McCartney, s-au pronunțat împotriva companiilor AI care își antrenează modelele generative folosind muzica lor, fără plată sau permisiune.

Un pas spre o industrie AI mai etică?

Anunțul a fost primit cu optimism de Ed Newton-Rex, fondatorul organizației Fairly Trained, care militează pentru ca firmele din domeniul AI să respecte drepturile creatorilor.

„O mare parte din industria AI este exploatatoare, AI construit pe munca oamenilor, fără permisiune, oferit utilizatorilor care nu au niciun cuvânt de spus în privința asta”, a declarat el pentru BBC News.